Gdańsk 13 °C
  • Pomoc dla niepełnosprawnych
  • kontrast Kontrast
    Change language Sprache ändern изменить язык Zmień język

    Rekordowy rok 2007 w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy

    2008-04-21, 00:00

    Główne zdjęcie
    Ubiegły rok 2007 był kolejnym rekordowym rokiem pod względem liczby obsłużonych pasażerów. Prognozy dotyczące wzrostu liczby obsłużonych pasażerów nie zakładały powtórzenia spektakularnego wyniku z roku 2006.

    Tymczasem okazało się, że rok 2007 z liczbą obsłużonych pasażerów wyższą o ponad 36% od rekordowego roku 2006, okazał się najlepszym rokiem w historii Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Liczba operacji wzrosła o 16,8%, a masa obsłużonych ładunków o 17,8%.

    W roku 2007 Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył 1.715.758 pasażerów (wzrost w stosunku do 2006 roku o 36,6%). Tak wysoka liczba pasażerów wynikła zarówno ze wzrostu ilości oferowanych połączeń, których w 2007 roku doszło 11, jak i wzrostu natężenia ruchu na wszystkich kierunkach (średni współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich w samolotach rejsowych odlatujących z Gdańska w 2007 roku wyniósł aż 76,6%).

     

    Ruch pasażerski w latach 1991-2007

     

    Liczba startów i lądowań wynosząca 28.216 operacji wzrosła w stosunku do roku 2006 o 16,8%. Wśród jedenastu nowych połączeń z Gdańska, jakie pojawiły się w minionym roku, znalazły się między innymi trasy do Dublina (Ryanair), Helsinek (Finnair), Malme-Sturup (WizzAir), Doncaster-Sheffield (WizzAir), Ronneby-Karlskrona (FlyBlekinge), czy Rzymu (Centralwings).


    Operacje lotnicze w latach 1991-2007

    Przewozy cargo w kolejnych latach odnotowują stały systematyczny wzrost. W 2006 roku Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył o 17,8% więcej ładunków niż w roku poprzednim (4,76 tys. ton w 2007 w stosunku do 4,04 tys. ton w 2006 roku).


    Przewozy cargo w latach 1991-2007

     

    Rosnące obroty zaowocowały większym o 78% (w porównaniu do roku 2006) zyskiem netto na poziomie 11 650 912 PLN. Dobre wyniki finansowe spółki pozwalają nie tylko na finansowanie inwestycji, ale również dają możliwość wspierania regionalnego sportu. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy należy do grona głównych sponsorów klubu piłkarskiego Cartusia, drużyny siatkarskiej Trefl Gdańsk oraz Gdańskiego Klubu Żużlowego Wybrzeże.


    Wynik finansowy netto w latach 1994-2007

     

    Dynamicznie rosnący ruch pasażerski oraz rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy wiąże się z koniecznością dokonywania inwestycji podnoszących przepustowość lotniska.

    Do najważniejszych inwestycji w 2007 roku należało powiększenie płyt postojowych (koszt 8,31 mln PLN), rozbudowa terminalu pasażerskiego (polegająca przede wszystkim na powiększeniu sal odlotowych i przylotowych – koszt 8,3 mln PLN) oraz rozbudowa bagażowni (3 mln PLN).

    Pod koniec 2007 roku oddano do użytku nowoczesny biurowiec przeznaczony dla firm działających na terenie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy (koszt 5,04 mln PLN).

    W 2008 roku ruch lotniczy w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy stale rośnie w dynamicznym tempie. Dane za pierwsze trzy miesiące  roku 2008 wykazują 43% wzrost ilości pasażerów w porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku. Zwiększa się także ilość operacji lotniczych, która w okresie styczeń – marzec 2008 wzrosła o ponad 27% w stosunku do stycznia - marca 2008 roku.

    Najnowsze prognozy dotyczące ruchu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy w roku 2008 zakładają 31,9% wzrost ilości obsłużonych pasażerów.


    Prognoza ruchu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy do roku 2020.

    Latem 2008 roku z Gdańska będziemy mogli polecieć do 9 krajów Europy na 36 trasach.

    Do dotychczasowych połączeń należą trasy do Bournemouth, Cork, Coventry, Dortmund, Doncaster - Sheffield, Dublina, Edynburga, Frankfurtu, Frankfurtu Hahn, Glasgow - Prestwick, Goeteborga, Hamburga, Hamburga – Lubeki, Helsinek, Kolonii/Bonn, Kopenhagi, Liverpool, Londynu Luton oraz Stansted, Malme – Strup, Monachium, Oslo, Oslo Torp, Ronneby – Karlskrony, Rzymu, Sztokholmu – Skavsta i Warszawy. 

    W letnim rozkładzie pojawiły się ponadto takie nowości jak loty do Frankfurtu (linie Lufthansa), Oslo (SAS), Cardiff (BMIbaby), East Midlands (BMIbaby), Turku (WizzAir), słonecznej Barcelona-Girona (WizzAir) oraz Birmingham (Ryanair).


    Siatka połączeń z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy

     
     

    Rok 2008 to także konsekwentne realizowanie długoletniego programu inwestycyjnego.

    W pierwszych miesiącach roku 2008 ukończono rozbudowę strefy odlotów non-schengen, umożliwiając sprawniejszą kontrolę pasażerów poruszających się poza strefą Schengen.

    Tego lata otwarty zostanie znajdujący się w centrum Gdańska Terminal Miasto, umożliwiający pasażerom zarówno zakup biletów lotniczych, jak i odprawę biletowo-bagażową.

    Jeszcze w tym roku na terenie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy swoją bazę paliwową wybuduje nowy podmiot sprzedający paliwa do samolotów – Grupa Lotos. Wprowadzenie drugiego agenta paliwowego odgrywa ważną rolę dla podniesienia konkurencyjności, a w konsekwencji wzrostu atrakcyjności cenowej paliw oferowanych przewoźnikom.

    Obecnie opracowywany jest projekt budowlany nowego terminalu pasażerskiego.

    W związku ze zbliżeniem się w roku 2009 liczby obsługiwanych pasażerów do wielkości maksymalnej przepustowości określonej dla obecnego terminalu, konieczne jest wybudowanie drugiego obiektu. Przepustowość nowego terminalu w I etapie wynosić będzie 5 mln pasażerów, zapewniając tym samym (w sumie wraz z terminalem obecnym 7 mln) możliwość odprawiania prognozowanych na kolejne lata ilości pasażerów o rocznej przepustowości wynoszącej 5 mln pasażerów. Planowany koszt budowy drugiego terminalu wynosi 204 400 000 PLN. Pierwsi pasażerowie odprawiani z nowego terminalu będą już w 2011 roku.


    Nowy terminal pasażerski


    Rosnąca ilość operacji powoduje konieczność zwiększenia przepustowości oraz pojemności infrastruktury lotniskowej. W ramach modernizacji infrastruktury lotniskowej Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy będą realizowane kolejne inwestycje. Najważniejsze, to: budowa płyty postojowej przed drugim terminalem pasażerskim, budowa dróg kołowania oraz drogi patrolowo-technicznej. Umożliwią one szybsze opuszczanie oraz wjazd samolotów na drogę startową, jak również ich obsługę. Celem zwiększenia przepustowości lotniska poprzez szybszą i sprawniejszą obsługę samolotów konieczne jest również wybudowanie stanowiska do odladzania samolotów. Do właściwego funkcjonowania całości infrastruktury Portu Lotniczego konieczne jest wybudowanie systemu odprowadzania wód opadowych.


    Koncepcja rozbudowy infrastruktury Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy rok 2012

     

    2012 rok:

    Ruch lotniczy: 3,5 mln pasażerów i 38,8 tysiąca operacji lotniczych.

    „Rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy to nie tylko rosnąca liczba obsłużonych pasażerów” – mówi Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy – „oprócz stałego zachęcania przewoźników lotniczych do otwierania nowych połączeń, sukcesywnie realizujemy długoletni program inwestycyjny podnoszący przepustowość naszego lotniska zapewniając tym samym sprawną obsługę dynamicznie rosnącego ruchu.”

    Dzięki wspomnianym kluczowym inwestycjom Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w roku 2012 będzie w stanie osiągnąć przepustowość 45 operacji lotniczych na godzinę, będąc w stanie obsłużyć 7 000 000 pasażerów rocznie.

     

    Zobacz najnowsze